De anti-lekbom is een noodoplossing voor automobilisten die geconfronteerd worden met een lekke band. Ze is onmisbaar nu reservewielen in moderne voertuigen steeds zeldzamer worden. Om dit hulpmiddel correct te gebruiken, is het belangrijk het werkingsprincipe te begrijpen en de nodige voorzorgsmaatregelen te kennen.
Een anti-lekbom is een noodmiddel dat tijdelijk een lek in de band kan dichten. Er bestaan twee soorten anti-lekbommen:
De anti-lekbom is vooral geschikt voor kleine perforaties of lichte lekken in het loopvlak van de band. Ze stelt u in staat om bij een lek tot de dichtstbijzijnde garage te rijden.
Het principe is eenvoudig. Zodra het product via het ventiel in de band wordt geïnjecteerd, verspreidt het zich binnenin en hardt het uit. Zo wordt het lek gedicht en de band opnieuw opgepompt. Na injectie kunt u 30 tot 80 km rijden aan gematigde snelheid (tot 50 km/u).
Let op: een anti-lekbom is geen definitieve oplossing; ze dicht het gat slechts tijdelijk. Ze is niet geschikt voor scheuren in de zijwand of voor te grote gaten in het loopvlak (maximaal 5 à 6 mm, afhankelijk van de bom).
Stap 1 - Controle van de band
Voor gebruik van de anti-lekbom:
Stap 2 - Injecteren van de anti-lekbom
Bij een schuimbom:
Bij een vloeistof met pomp:
Let op: het dragen van handschoenen wordt sterk aanbevolen.
Stap 3 - Verdelen van het schuim
Stap 4 - Snelle vervanging van de lekke band
Vervang de lekke band zo snel mogelijk.
Voordelen:
Nadelen:
Het schuim in de anti-lekoplossing is op lange termijn corrosief voor de binnenkant van de band. Daarom is dit slechts een tijdelijke en eenmalige oplossing.
Er bestaan alternatieven voor de anti-lekbom.
De anti-lekbom is een gebruiksvriendelijk, praktisch en compact accessoire waarmee u na een lichte lekke band binnen enkele minuten weer op weg bent. Let wel: het is slechts een tijdelijke oplossing. Laat de band zo snel mogelijk vervangen nadat u de bom hebt gebruikt.
Zorg altijd voor een anti-lekbom in uw koffer, vooral als uw voertuig geen reservewiel heeft.