Er is niks vervelender voor een automobilist dan in de auto te willen stappen en te ontdekken dat er een band plat is, of om het geluid te horen van een leeglopende band bij het rijden op de snelweg. Gelukkig is er wel vooruitgang geboekt sinds de jaren 50. Voortaan ontploffen banden niet meer als balonnen op de weg, en de moderne technologie, zoals de Runflat en de tubeless, zorgen voor gemakkelijke oplossingen. Zelfs standaard banden, van de laagste kwaliteit, hebben hun soliditeit bewezen.
Op deze pagina kunt u alle informatie vinden over:
Scherp voorwerp : het binnendringen van voorwerpen in het loopvlak van de band veroorzaakt spanningsverlies. Het zijn vaak spijkers, schroeven, stukjes glas of scherpe steentjes die een lekke band veroorzaken.
Slechte bandenspanning : in tegenstelling tot wat velen denken is het niet een te hoge spanning maar een te lage bandenspanning die zorgt voor de kans op een lekke band. Het rijden met een te lage spanning kan de interne structuur van de band beschadigen en een verhoogde rolweerstand veroorzaken. De kans op een lekke band is dus groter en moeilijk op te speuren.
Het gaat hier niet om het wielverwisselen, maar om de juiste reaktie te hebben bij een lekke band om zo ongelukken te voorkomen.
Over het algemeen is de eerste reactie bij stuurproblemen om de auto te stoppen. Maar de beste houding bij spanningsverlies, of een geknapte band, is om een klein beetje gas te geven zodat u genoeg controle heeft over het voertuig voor een veilige stilstand.
Weet wel dat het doorrijden met een lekke band de kans op reparatie bij de garage drastisch verkleint.
Het is mogelijk om tijdelijk een tubeless band te repareren met bandendichtmiddel, indien de schade niet erg groot is. De spuitbus bevat schuim wat de schade tijdelijk kan afdichten.
De lek moet gelokaliseerd worden zodat u het scherpe voorwerp kunt verwijderen en vervolgens spuit u het schuim in het ventiel. Wanneer u weer gaat rijden dient u een gematigde snelheid aan te nemen.
Indien de tijdelijke reparatiepogingen niet werken, kunt u het reservewiel gebruiken. Denk er aan om af en toe de spanning van uw reserveband te checken.
Om uw wiel te verwisselen, zet u de auto op de handrem en in een versnelling zodat uw voertuig niet kan bewegen tijdens het verwisselen.
Draai de wielmoeren op de velg enigzins los, krik de auto op en draai de moeren nu helemaal los voordat u het wiel van de auto haalt. Plaats vervolgens uw reservewiel op de as en draai de wielmoeren met de hand aan. Wanneer de band op de grond staat kunt u de wielmoeren helemaal vastdraaien.
Het reservewiel is niet hetzelfde als een normaal wiel en u kunt er niet harder dan 80km/h mee rijden! Het reservewiel kan niet voor een lange periode worden gebruikt als vervanging voor uw lekke band.
Het is van groot belang dat u naar een garage gaat met de band, tenzij u een tubeless reparatie kit heeft en deze weet te gebruiken.
Sommige gewetenloze garages zijn geneigd om u de hoofdprijs te laten betalen.
De band dient zo gerepareerd te worden:
Om de omvang van de schade te controleren, moet de band van de velg gelicht worden zodat de buiten en binnenkant van de band gecontroleerd kunnen worden. Soms kan een band die er van buiten goed uitziet niet meer gebruikt worden.
Een eenvoudige plug is niet voldoende om de reparatie van de band te garanderen, want soms kan er nog steeds lucht ontsnappen. Daarnaast is het blokkeren van het gat met een kleefstof ook geen garantie voor een correcte reparatie omdat vocht naar binnen kan dringen en het roestproces kan versnellen.
Voor een correcte reparatie moet het binnenmembraan schoongemaakt worden, worden ontdaan van vuil, dichtgeplakt en met een speciale lotion ingesmeerd worden, omdat het luchtafsluitende rubber een speciale behandeling nodig heeft om de beste prestaties te leveren.
Deze banden zijn oorspronkelijk ontworpen door Michelin (PAX systeem), en worden tegenwoordig gefabriceerd door alle grote leveranciers. De banden hebben met rubber versterkte wangen, die ervoor zorgen dat ze het gewicht van de auto kunnen tillen in het geval van een lekke band. Op deze manier is het mogelijk gemaakt om met lage snelheid te blijven rijden (80km/h) tot aan de dichtstbijzijnde garage. De RunFlat banden zijn op de wangen gemarkeerd met de volgende signalering, afhankelijk van de fabrikant: ZP, SSR, ROF, EMT, RFT en BSR.
Kan ik RunFlat banden vervangen door normale banden?
Het is mogelijk, maar u dient te letten op de volgende punten:
Kan ik normale banden vervangen door RunFlat banden?
Nee, daarvoor bestaan verschillende redenen :
Op dezelfde as dient u twee dezelfde banden te hebben (identieke afmetingen en profielen) met hetzelfde slijtageniveau (5 mm verschil tussen de diepte van de originele groeven). Over het algemeen zult u dus beide banden moeten vervangen.
Als het voertuig 4 aandrijfwielen heeft, is het aanbevolen om alle 4 de banden te vervangen, want de vervanging van alleen de lekke band kan storingen veroorzaken in de tractiecontrole of de stabiliteitscontrole. Dit kan in sommige gevallen ernstige schade opleveren voor het voertuig. U kunt alleen de lekke band afzonderlijk vervangen als de andere 3 banden nieuw of net nieuw zijn.