Zoeken op afmeting

Rolweerstand: de vloek van de consumptie

In een verkoopgesprek kan het argument van een lage rolweerstand, volgens Europese voorschriften vaak voorkomen, in het kader van de milieuvriendelijkheid. Maar wat wordt hiermee bedoeld?

De rolweerstand is de verbruikte energie door het verbuigen van de band, na het ontstaan van wrijving bij contact met het wegdek. De rolweerstand is gerelateerd aan de visco-elastische eigenschappen van het rubber, die ook wel hysterese genoemd worden.

Rolweerstand valt in het algemene kader van weerstand, waar alle voertuigen aan onderworpen zijn (inertie, luchtweerstand, etc.).

Voor een bestuurder die zijn brandstofverbruik wil verminderen is de rolweerstand een belangrijke factor, het kan namelijk meerdere volle tanken besparen.

Het wordt algemeen aanvaard dat een band met een hoge dichtheid silica (glasbolletjes op nanoschaal) in het rubber een lagere rolweerstand heeft.

Andere belangrijke elementen om rekening mee te houden:

  • Het wielgewicht (velgen + banden): hoe lichter het wiel, hoe meer brandstof u bespaart.
  • De sterkte van de wangen: hoe sterker de wangen, hoe minder de band vervormt en hoe minder u verbruikt.
  • De kwaliteit van het wegdek (hier heeft u geen invloed op).

Hoe wordt de rolweerstand gemeten?

Omdat er specifieke normen bestaan (ISO 28580), wordt het berekenen van de rolweerstand in een laboratorium met een kamertemperatuur van 25° uitgevoerd. Voor deze berekening gebruikt het laboratorium een cilinder (zie hieronder) waar de band, met specifieke last en spanning, op geplaatst wordt.

Eerst wordt de weerstand zonder band berekend. Men laat de cilinder draaien en berekent de benodigde kracht voor deze beweging. Vervolgens wordt de kracht gemeten met de band op de draaiende cilinder.

Ten slotte wordt het verschil tussen de twee krachten berekend, dit wordt ook wel de rijweerstand genoemd, die wordt uitgedrukt in kilogram per ton.


Handig om te weten:

Wanneer een versleten band wordt vervangen door een nieuwe band verhoogt de rolweerstand met ongeveer 20%, dit heeft als gevolg dat het brandstofverbruik iets kan toenemen in de eerstvolgende maanden.

De rolweerstand kan tijdens het traject variëren: als de banden eenmaal warm zijn, vermindert de rolweerstand.

Het weerstandcoëficiënt is een reden voor sommige bestuurders om de voorkeur te geven aan imposantere bandprofielen. De weerstand en de beperkingen zijn verdeeld over een groter oppervlak, wat de levensduur van de band verlengt.


LiveChat
Whatsapp Messenger