Autobanden
Motorbanden
Quad banden
Vrachtwagen banden
Landbouw banden
Stalen velgen
Aluminium velgen
Set band + velg
Sneeuwkettingen
Uitbalanceren
Oppompen
Gereedschap en hulpmiddelen
Reparatie
Accu
Olie
Accessoires
TPMS
Monteren - Fixeren
Additieven
Gids
Levering en montage
Pro
Mijn account
Contact
De Europese wetgeving geeft aan dat een minimale diepte van de groeven in de band verplicht is voor een efficiente afvoer van het water. Deze minimale diepte kan per land variëren, maar is over het algemeen vastgesteld op 6,6mm.
De meeste banden beschikken over slijtage-indicatoren in de groeven van het loopvlak, die aangeven wanneer het tijd is om de banden te vervangen.
Er bestaan ook andere systemen voor het meten van bandenslijtage:
Het is belangrijk om de eventuele oorzaak te vinden van onregelmatige slijtage van het loopvlak. De slijtage is vaak gerelateerd aan een slechte spanning (te lage of te hoge spanning), maar andere factoren (mechanisch probleem - uitlijning, geometrie, ophanging, transmissie) kunnen ook de oorzaak zijn van vroegtijdige slijtage.
Slijtage problemen | Oorzaken |
---|---|
De schouders (uiteinden van het loopvlak) slijten sneller af dan het midden van het loopvlak. |
Lage bandenspanning |
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld | |
Bochten worden met te veel snelheid genomen | |
Velgen en banden zijn niet goed afgesteld | |
Het midden van het loopvlak slijt sneller dan de schouders. |
Hoge bandenspanning |
Velgen en banden zijn niet goed afgesteld | |
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld | |
Eén kant van de band slijt sneller af dan de andere kant. |
De banden zijn al een lange tijd niet verwisseld |
De wielen zijn slecht uitgelijnd, geometrie probleem | |
Een specifiek gedeelte van de band (of meerdere gedeeltes) slijt abnormaal snel. |
Slechte staat van de bandophanging |
Banden zijn slecht gebalanceerd | |
Te vaak onverwachts afremmen en optrekken | |
Lage bandenspanning | |
Diagonale slijtage |
Wiel slecht uitgelijnd, geometrie probleem. |
Lage bandenspanning | |
Banden zijn al lange tijd niet gewisseld | |
Banden zijn slecht gebalanceerd |
Vroegtijdige bandenslijtage kan gerelateerd zijn aan een uitlijningsfout. De visual alignment indicator (VAI) is een systeem dat uitlijnfouten kan vinden en de slijtage van elke band kan controleren zonder electronisch meetsysteem. De VAI bestaat uit vijf paar rubberen strips, die geplaatst worden op de schouder van de band. Na een paar duizend kilometer gereden te hebben, worden de indicatoren van alle banden met elkaar vergeleken om te controleren of het slijtage niveau hetzelfde is aan beide kanten van de as.
Ja, het is belangrijk om de band een beetje in te rijden.
Bij de fabricatie wordt er een smeermiddel op de band aangebracht om de band makkelijker uit de mal te kunnen halen. Hierdoor zijn er bij het kopen van een nieuwe band nog altijd deeltjes smeermiddel aanwezig in de band.
De eerste paar honderd kilometer (200km-400km) kunt u het beste rustig rijden.
De besturing van elke band verschilt per merk en per profiel, neemt u dus de tijd om u aan te passen aan uw nieuwe banden.
Vermijd tijdens het inrijden onverwachts te remmen en op te trekken.
Autobanden