Zoeken op afmeting

Uitlijnen en balanceren van banden

Tenzij u een doorgewinterde bestuurder met uitgebreide mechanische kennis en met het geschikte materiaal bent, mag de balancering niet door u gewijzigd worden. Elk voertuig dient een optimale configuratie van de wielvlucht, de askanteling en de KPI-hoek te hebben, die alleen garagisten kunnen instellen omdat elk tiende van een millimeter telt.

De wielgeometrie bestaat uit het controleren en configureren van de 4 banden. Deze klus kost tussen de 50 en 100 euro.

Al kunnen deze kosten overdreven lijken, een slechte afstelling van de wielen kan invloed hebben op de levensduur van de band en extra kosten met zich meebrengen, daarnaast kunt u er last van hebben tijdens het rijden.

Voordat we de technische weetjes ter sprake brengen, zullen we eerst een aantal belangrijke vragen beantwoorden over de wielgeometrie.

Is de wielgeometrie een routineprocedure zoals het verversen van olie?

Nee, wielgeometrie is een speciale procedure die alleen uitgevoerd hoeft te worden bij het ontstaan van één van de volgende fenomenen:

  • Het voertuig trekt naar één kant van de weg.
  • Ongewone slijtage van de banden.
  • Het stuur staat scheef bij rechtuit rijden.
  • De banden schuren zonder duidelijke reden.

Moet ik elke keer als ik mijn banden vervang een geometriecontrole laten uitvoeren?

Over het algemeen is het niet nodig om bij elke vervanging van uw banden een geometriecontrole te doen, zolang u dezelfde bandafmetingen behoudt. Als u nieuwe banden neemt met andere afmetingen, dient u wel een controle te laten uitvoeren. De meeste garages bieden u dan ook een geometriecontrole aan, om veiligheidsredenen.

Het uitlijnen, wat is het precies?

Het uitlijnen van de wielen bestaat uit de controle en het afstellen van de volgende hoeken: de wielvlucht, de askanteling en de KPI-hoek.

Elk voertuig beschikt over extreem preciese afmetingen, maar sommige enthousiastelingen wijzigen deze afstellingen om de rijstijl van het voertuig te personaliseren. Het uitlijnen gebeurt in millimeters en wordt uitgevoerd met een speciale machine: een uitlijnbank.


De wielvlucht

De wielvlucht wordt aangegeven in graden. Bij een negatieve graad staat de bovenkant van het wiel meer naar binnen dan de onderkant. De graad is positief wanneer de bovenkant van het wiel meer naar buiten staat dan de onderkant.

Voor de sportieve bestuurder zorgt de negatieve wielvlucht voor meer controle tijdens het nemen van scherpe bochten. Daartegenover staat dat het gripverlies de rem- en optrekkracht vermindert op rechte wegen.



De askanteling

Ook in graden berekend, de askanteling is de hoek die het verschil aangeeft tussen een loodrechte lijn op de weg en de hartlijn van het wiel.

De askanteling geeft de richtingsstabiliteit van de auto aan. Normaal gesproken dient de askanteling niet gewijzigd te worden, maar soms is dit wel noodzakelijk, naar aanleiding van een ongeluk bijvoorbeeld.



KPI-hoek

De KPI-hoek, King Pin Inclination-hoek, geeft het verschil aan tussen de richting van de wielen en een loodrechte lijn op de weg. Als de denkbeeldige lijnen ineenlopen voor het voortuig hebben we het over een toespoor, anders is het een uitspoor.


Voor de juiste balans, wordt een voertuig met achterwielaandrijving afgesteld met toespoor aan de vooras, terwijl een voertuig met voorwielaandrijving juist wordt afgesteld met uitspoor.




Tot slot, het is van groot belang dat de hoeken van de wielen juist zijn afgesteld.

Het maakt niet zoveel uit dat u de nieuwste en beste banden heeft aangeschaft, als de hoeken niet goed zijn afgesteld, ook al gaat het maar om een paar millimeters, kan dit de levensduur van de banden behoorlijk aantasten.


LiveChat
Whatsapp Messenger