Klik hier om te zoeken
Nokian autobanden

Band Nokian

Nokian is een belangrijke bandenfabrikant die sinds 1934 in de noordelijke landen gevestigd is: in Nokia, Finland, en Vsevolozhski, Rusland. Deze fabrikant heeft een onafwendbare reputatie op gebied van winterbanden. De hoofdmarkten waar Nokian zijn banden verkoopt zijn in feite de zônes waar een noordelijke klimaat heerst, en waar het belangrijk is goed aangepaste winterbanden te gebruiken, vooral bij sneeuw, ruw en wisselend weer. Nokian heeft een breed gamma van luchtbanden ontwikkeld dat overal in Europa verkocht wordt door meer dan 900 officiële dealers.

Bestverkochte profielen

Personenautobanden

Off road banden

4 seizoenen

Bedrijfsvoertuigbanden

4 seizoenen

De technologieën van het merk Nokian

ONDERSTEUNING MET DUBBELE BLOKKEN

ONDERSTEUNING MET DUBBELE BLOKKEN
Het ondersteuningssysteem met dubbele blokken ter hoogte van de buitenschouder van de band doet waarvoor het bedoeld is bij intensieve rijomstandigheden: door de blokken die tegen elkaar gaan leunen wordt de structuur stijver, wat zorgt voor een precieze besturing. De steun is echter minder intens bij standaard rijden, wat de rolweerstand verlaagt en daardoor het brandstofverbruik van het voertuig vermindert. Het schoudergebied wordt tevens ondersteund door een hoek van 20 graden in de ribkanten. Dit geeft aan de band extra stabiliteit, voornamelijk in de bochten, tijdens een stuurbeweging en tijdens bruuske manoeuvres bij het ontwijken van een obstakel.

SCHOUDERSTEUN

SCHOUDERSTEUN
Dit vlak, beginnend bij de lengtegroef die wordt omzoomd door de schouder, wordt ondersteund door zijribben met een hoek van 20 graden. Deze groeven zorgen voor de fameuze wegligging in de bochten, bij een directionele wijziging, en in het geval van onderstuur of slippen.

NOKIAN ARAMID SIDE

NOKIAN ARAMID SIDE
Het rubber van de flanken van de band bevatten extreem sterke aramidevezels, een materiaal dat ook wordt gebruikt in de luchtvaart en voor militaire doeleinden. Deze vezels maken de zijwand van de band heel sterk waardoor hij beter bestand is tegen impacten van buitenaf en scheuren.

HYDRO GROOVES

HYDRO GROOVES
De lengterib die zich het dichtst bij de binnenschouder bevindt, is gegroefd door diepe diagonale Hydro-groeven die zorgen voor stabiliteit van de band. De groeven verbeteren de bescherming tegen aquaplaning door meer water van de grond vast te houden en dat af te voeren naar de grote cirkelvormige groeven.
Deze uitvinding is ook te vinden op de hoofdrib het dichtst bij de buitenschouder. Het geheel van deze groeven met een mooie afmeting geven meer veiligheid in het geval van regenachtige omstandigheden en verlagen het slipgevaar op nat asfalt.

TWIN TRAC SILICA

TWIN TRAC SILICA
Nokian Twin Trac Silica is een mengsel van natuurlijk rubber, silica en raapzaadolie. De originele verdeling van de deeltjes zorgt dat de band een optimale grip heeft op sneeuw en bij regen. De innoverende mix perfectioneert de rijstabiliteit en vermindert de kwaliteitsvermindering van de band. De kwaliteit en de hoeveelheid van de gebruikte materialen bewaren de geweldige gripprestaties in de winter, zelfs bij een grote temperatuurwisseling of na vele rijkilometers. Dankzij de drastische verlaging van de rolweerstand verbruikt de auto ook aanzienlijk minder brandstof.

SWOOP GROOVES

SWOOP GROOVES
De regen is de weersomstandigheid waarbij het overgrote deel van de ongelukken in de zomer plaatsvinden. Het risico op controleverlies van de auto stijgt bovenmatig bij het plotseling uitbreken van een onweersbui. De grootste oorzaak hiervan is een gebrek aan grip dat onstaat door aquaplaning. Dat is waarom Nokian Tyres voor zijn zomerbanden 'swoop grooves' ontwierp, groeven die meer grip leveren op doorweekte wegdek en beschermen tegen aquaplaning in gevaarlijke weersomstandigheden met regen. Deze swoopgrooves zijn geplaatst op de dwarse hoofdgroeven van de binnenschouder. Het grote aantal van deze groeven zorgt dat de eleptische inkepingen een grotere hoeveelheid water kunnen opslaan. Dit idee biedt de band een weergaloze grip, zelfs als die onderhevig aan slijtage is geweest. Hoe meer rubber er verdwijnt, hoe groter het volume van de swoop grooves wordt, die breder zijn aan de onderkant.

CROSS-BLOCK-LAMELLEN

CROSS-BLOCK-LAMELLEN
Het Cross-Block-profiel van de blokken van het centrale gedeelte zijn ontworpen om te functioneren in twee richtingen. De Cross-lamellen die geplaatst zijn vlak bij de externe schouder vormen een solide stootkussen dat hem de benodigde stabiliteit geeft, ongeacht de weersomstandigheden. De Cross-lamellen gesitueerd bij de interne schouder vormen een meer beweegbaar stootkussen. Zij zorgen voor een dunnere contactvlak met de weg en verlagen de rolweerstand alsmede het geluidsniveau. Er is veel energie gestoken in de optimalisatie op de hoeveelheid groeven alsmede de hoek van de Cross-lamel, die een schuine kant heeft ten opzichte van het stootkussen. Bij het nat wegdek slaat de Cross-lamel het water op dat aanwezig is op de weg en maximaliseert het de afwatering van de hoofdribben, voor een versterkte bescherming tegen aquaplaning.

GEZUIVERDE OLIEEN

GEZUIVERDE OLIEEN
Bij Nokian Tyres worden alleen gezuiverde olieën gebruikt en wordt bij de productie op geen enkel moment giftige of kankerverwekkende chemische producten toegepast. Nokian, marktleider op het milieubewust produceren van banden, is pionier in het gebruik van gezuiverde olie met weinig geur. Evengoed zijn op het gebied van veiligheid en voornamelijk de grip op nat wegdek de prestaties van de banden uitstekend, ongeacht het seizoen.

GLADDE HOOFDGROEVEN

GLADDE HOOFDGROEVEN
De hoofdgroeven zijn gladgemaakt, wat niet alleen een elegante uitstraling geeft, maar ook een grote capaciteit verschaft voor het efficiënt afvoeren van water dat aanwezig is op de weg. De groeven van de ribben die uitkomen op de gladde hoofgroeven verhogen het algehele volume van de inkepingen van band en helpen het risico op aquaplaning te voorkomen.

DE MEERLAAGSE STRUCTUUR

DE MEERLAAGSE STRUCTUUR
Bij een band met een structuur met verschillende lagen geeft het gebruik van meerdere rubbermengsels verschillende eigenschappen. De rubberlaag van het Nokian Intelligent UHP Silica-loopvlak zorgt dat de beste verbinding met het wegdek wordt behouden, ongeacht de situatie, en geeft om het maximale in intensieve gebruikssituaties én op hoge snelheden.
De middelste laag bestaat uit een mengsel met lichtgewicht nanosilica. Met deze originele en innovatieve compound zien we een aanzienlijk snellere overbrenging bij directionele veranderingen dan bij klassieke mengsels.
Wat betreft de binnenlaag verlaagt het rubbermengsel met een extreme stijfheid de rolweerstand wat de warmteproductie sterk naar beneden brengt waardoor de kwaliteitsachteruitgang wordt beperkt, het energieverbruik minder hoog is en er een verlaging is van de uitstoot van giftige stoffen in het milieu.

SLIJTAGE- EN AQUAPLANING-INDICATOR

SLIJTAGE- EN AQUAPLANING-INDICATOR
De band beschikt over een slijtage-indicator (DSI) waarmee de overgebleven diepte van de groeven kan worden afgelezen. Deze indicator bestaat uit een serie cijfers in milimeters die staat op het loopvlak. Hoe meer slijtage er op het loopvlak heeft plaatsgevonden, hoe meer cijfers verdwijnen. De band heeft een tweede indicator die informatie geeft over het risico op aquaplaning. Op het centrale blok is een druppel geplaatst op 4 mm van de onderkant van de groeven. Als deze druppel verdwijnt door slijtage van het rubber, is het tijd om over te gaan om vervanging van de band omdat het risico op aquaplaning groot is.

INFOZONE

INFOZONE
De Info-zone aanwezig op de flank van een Nokian-band accentueert de veiligheid door het tonen van de indicatoren voor de juiste plaatsing en bandenspanning. Zo kan worden afgelezen waar de band moet worden geplaatst tijdens het wisselen van de band en wat de juist bandenspanning is. Ook kan er nieuwe informatie worden toegevoegd: het aandraaimoment van de wielmoeren voor lichtmetalen velgen. Het merendeel van de sportieve UHP-banden worden gemonteerd op aluminium velgen waarbij het aandraaien van de moeren precies moet plaatsvinden. Het is een extra beveiliging voor de beveiliging aangezien de bouten op het juiste aandraaimoment moeten worden aangedraaid en niet elke 100 of 200 kilometer moeten worden aangedraaid.

Silent Groove Design

Silent Groove Design
De optimalisatie van het rijcomfort is het doel van de innovatie van Silent Groove Design en komt tot uiting in de wanden van de lengteblokken op het compound waar de halfronde holtes, gestyliseerd zoals een golfbal, verantwoordelijk zijn voor het beheer van de luchtbeweging. Ze stoppen ook de geluiden die worden gemaakt door de randen van de overdwarse ribben alsmede de oncomfortabele fluittonen. Hierdoor wordt het lawaai binnen in én buiten het voertuig aanzienlijk verlaagd. Zo ervaart u een rustiger en aangenamer rijden. Silent Groove Design koelt ook het oppervlakte van de band af door de aerodynamische reactie te verminderen, wat weer zowel de bescherming tegen kwaliteitsverlies als de levensduur verhoogt.

NOKIAN INTELLIGENT UHP SILICA

NOKIAN INTELLIGENT UHP SILICA
Het Nokian Intelligent UHP Silica-compound van het loopvlak is op een optimale manier geproduceerd om te kunnen voldoen aan de eisen van intens gebruik en hoge snelheden. De moleculaire ketens van dit rubber verbinden de silicadeeltjes wat zorgt voor een zeer sterk mengsel dat zijn elastieken kenmerken behoudt. Hij verdraagt op een constante wijze een groot bereik aan temperaturen en vergroot de grip op nat wegdek op elk moment van de dag, van de lente tot aan de herfst. De verbinding met de route is volmaakt en zorgt voor geen enkele tussenruimte, ongeacht de omstandigheden.