Zoeken op afmeting
Nokian autobanden

Band Nokian

Nokian is een belangrijke bandenfabrikant die sinds 1934 in de noordelijke landen gevestigd is: in Nokia, Finland, en Vsevolozhski, Rusland. Deze fabrikant heeft een onafwendbare reputatie op gebied van winterbanden. De hoofdmarkten waar Nokian zijn banden verkoopt zijn in feite de zônes waar een noordelijke klimaat heerst, en waar het belangrijk is goed aangepaste winterbanden te gebruiken, vooral bij sneeuw, ruw en wisselend weer. Nokian heeft een breed gamma van luchtbanden ontwikkeld dat overal in Europa verkocht wordt door meer dan 900 officiële dealers.

Bestverkochte profielen

Personenautobanden

Off road banden

Bedrijfsvoertuigbanden

4 seizoenen

De technologieën van het merk Nokian

GESTIKTE GROEVEN

GESTIKTE GROEVEN
Regen is de weersomstandigheid die verantwoordelijk is voor de meeste ongevallen op zomerse wegen. Het risico op het verliezen van de controle over de auto neemt enorm toe wanneer er plotseling een storm uitbreekt. Het gebrek aan grip van de banden wordt voornamelijk aangewezen als de oorzaak van het aquaplaning fenomeen. Daarom heeft Nokian Tyres op zomerbanden schuin geplaatste ribben ontworpen die de grip op nat wegdek verhogen en aquaplaning tegengaan in gevaarlijke neerslagsituaties. Deze schuin geplaatste groeven zijn geplaatst in de belangrijkste dwarse groeven op de binnenste schouder. Een verhoogd aantal van deze groeven stelt deze elliptische inkepingen in staat om een grote hoeveelheid water op te slaan. Dit idee biedt de band een passende grip, zelfs wanneer de slijtage van de tijd zijn tol eist op de band. Hoe meer het rubber verdwijnt, hoe groter het volume van de schuin geplaatste groeven wordt, die aan de onderkant worden verbreed.

GEZUIVERDE OLIËN

GEZUIVERDE OLIËN
Bij Nokian Tyres wordt elke band uitsluitend gemaakt met gezuiverde oliën en worden er op geen enkel moment giftige of kankerverwekkende chemicaliën gebruikt in het productieproces. Als ecologisch leider onder de bandenfabrikanten, is Nokian de pionier in het gebruik van gezuiverde olie met een laag aromatisch gehalte. Desondanks zijn de prestaties op het gebied van veiligheid en met name de grip van de band op nat wegdek uitstekend, ongeacht het seizoen.

INTELLIGENTE UHP SILICA VAN NOKIAN

INTELLIGENTE UHP SILICA VAN NOKIAN
De Nokian Intelligent UHP Silica loopvlaksamenstelling is optimaal ontworpen om te kunnen voldoen aan intensief gebruik en hoge snelheden. De moleculaire ketens van dit rubber gecombineerd met silicadeeltjes resulteren in een bijzonder robuuste mix die zijn elastische karakter behoudt. Het ondersteunt constant een breed temperatuurbereik en verhoogt de grip op natte wegen op elk moment van de dag van de lente tot de herfst. De verbinding met de weg is ideaal en laat geen afwijkingen toe, ongeacht de omstandigheden.

INFOGEBIED

INFOGEBIED
Het Info-gebied op de zijkant van een Nokian-band verhoogt de veiligheid door locatie- en drukindicatoren te tonen. Zo kan men de locatie markeren tijdens de montage bij bandenwissels en de juiste opblaasdruk. Nieuwe informatie kan zelfs in dit gebied worden opgeslagen, namelijk het aandraaimoment van de bouten op de lichtmetalen velgen. De meerderheid van de UHP sportbanden zijn gemonteerd op aluminium velgen waarvoor het aandraaien van de bouten extra aandacht vereist. Dit is een verhoogde veiligheid voor de gebruiker, omdat de bouten met het juiste koppel moeten worden aangedraaid en elke 100 of 200 kilometer opnieuw moeten worden aangedraaid.

DE MEERLAGIGE STRUCTUUR

DE MEERLAGIGE STRUCTUUR
In een band met meerdere lagen zorgen verschillende rubbermengsels voor de diverse eigenschappen van de band. De Nokian Intelligent UHP Silica loopvlakrubberlaag zorgt voor het behoud van de beste verbinding met de weg, ongeacht de omstandigheden, en is ontworpen om optimaal te presteren bij intensief gebruik en bij hoge snelheden.
De tussenlaag bevat een mengsel met nanosilica van laag moleculair gewicht. Met deze originele en innovatieve samenstelling zien we een echt snellere overdracht van richtingsveranderingen dan met traditionele mengsels.
Wat betreft de onderste laag, de extreem stijve rubbersamenstelling vermindert de rolweerstand, wat de warmte sterk minimaliseert, wat leidt tot een verhoogde weerstand tegen slijtage, een lager energieverbruik en een vermindering van de giftige uitstoot voor het milieu.

HYDRO GROOVES

HYDRO GROOVES
De langsligger die het dichtst bij de binnenste schouder ligt, is gestreept met diepe Hydro diagonale groeven om de band stabiliteit te geven. Deze groeven verbeteren de bescherming tegen aquaplaning door meer water van de grond op te vangen en dit naar de grote omtreksgroeven te leiden.
Deze innovatie is ook te vinden op de hoofdrib die het dichtst bij de buitenste schouder ligt. Het geheel van deze ruime groeven biedt meer veiligheid in regenomstandigheden en vermindert sterk het risico op slippen op nat asfalt.

PRIMAIRE GESLEPEN GROEVEN

PRIMAIRE GESLEPEN GROEVEN
De belangrijkste groeven van de band zijn gladgestreken, wat hem naast zijn elegantie, een groot vermogen geeft om het water op de weg efficiënt af te voeren. De groeven van de ribben die uitmonden in deze glijdende hoofdgroeven verhogen het totale volume van de bandgroeven en helpen de mogelijkheid van aquaplaning tegen te gaan.

Silent Groove Design

Silent Groove Design
De optimalisatie van het rijcomfort wordt gericht door de innovatieve Silent Groove Design die aanwezig is op de wanden van de longitudinale rubberblokken, waar halfronde holtes, gestileerd als een golfbal, verantwoordelijk zijn voor het beheersen van de luchtstroom. Ze stoppen ook de geluiden die worden uitgezonden door de randen van de dwarsribben en de uitstoot van oncomfortabele fluitgeluiden. Als gevolg hiervan worden de geluiden in het interieur van de cabine aanzienlijk verminderd, evenals het externe rolgeluid. Uiteindelijk wordt het rijden stiller en daardoor aangenamer. Silent Groove Design koelt ook het oppervlak van de band door de aerodynamische reactie te verminderen, wat daarentegen de weerstand tegen slijtage en de kilometerstand verhoogt.

SLEET- EN AQUAPLANINGINDICATOR

SLEET- EN AQUAPLANINGINDICATOR
De band heeft een slijtage-indicator (DSI) waarmee de resterende diepte van de groeven kan worden bepaald. Deze indicator bestaat uit een reeks cijfers in millimeters die op het loopvlak zijn aangebracht. Hoe meer het loopvlak slijt naarmate de kilometers vorderen, hoe meer deze cijfers vervagen. De band heeft een tweede indicator, die informatie geeft over het risico op aquaplaning. Een druppel is geplaatst op het centrale blok op 4 mm van de bodem van de groeven. Wanneer deze druppel wordt gewist door de slijtage van het rubber, dan is het tijd om de banden te vervangen omdat het risico op aquaplaning groot is.

STEUN OP DE SCHOUDERS

STEUN OP DE SCHOUDERS
Vanaf de lengtegroef die de schouder omlijnt, wordt deze ondersteund door zijribben onder een hoek van 20 graden. Deze groeven zorgen voor een uitstekende wegligging in bochten, bij richtingsveranderingen, of zelfs bij onderstuur of slippen.

NOKIAN ARAMID ZIJKANT

NOKIAN ARAMID ZIJKANT
Het rubber van de zijwanden van de band bevat een materiaal dat wordt gebruikt in de luchtvaart en voor militaire doeleinden, aramide vezels met uitzonderlijke weerstandskwaliteiten. Deze vezels versterken de zijwand van de band enorm, waardoor deze veel beter bestand is tegen beschadigingen en sneden.

LAMELLE CROSS-BLOCK

LAMELLE CROSS-BLOCK
De Cross-Block sculpturen van de blokken in het midden van de band zijn ontworpen om in twee richtingen te werken. De Cross-lamellen dicht bij de buitenste schouder vormen een stevige rand die stabiliteit biedt onder alle omstandigheden. De Cross-lamellen dicht bij de binnenste schouder vormen een meer gearticuleerde rand. Ze zorgen voor een fijnere verbinding met de weg en verminderen de rolweerstand en het geluidsniveau. Er is nauwgezet werk verricht om de groefvolume en de helling van de Cross-lamel te optimaliseren, die een afschuining vormt ten opzichte van de rand. Wanneer het wegdek nat is, slaat de Cross-lamel water op van de weg en maximaliseert de afvoer ervan in de hoofdgroeven, voor een verhoogde preventie van aquaplaning.

DUBBELE STENENSTEUN

DUBBELE STENENSTEUN
Het dubbele padsteunsysteem dat aanwezig is op de buitenste schouder van de band speelt zijn rol wanneer er intensief wordt gereden: de structuur wordt stijver omdat de blokken tegen elkaar leunen, wat precisie aan het stuur geeft. Daarentegen is deze ondersteuning veel minder intensief bij standaard rijden, wat de rolreactie vermindert en dus het brandstofverbruik van het voertuig. Het schoudergebied wordt ook ondersteund door de hoek van 20 graden die de zijkanten van de ribben hebben. Dit geeft de band extra stabiliteit, voornamelijk in bochten, tijdens een verandering van richting en bij een plotselinge manoeuvre om een obstakel te ontwijken.

TWIN TRAC SILICA

TWIN TRAC SILICA
Nokian Twin Trac Silica is een rubbermengsel bestaande uit natuurlijk rubber, maar ook silicium en koolzaadolie. De originele verdeling van de deeltjes zorgt voor optimale grip op de band in de sneeuw en regen. Deze innovatieve mix verbetert ook de rijstabiliteit en de reactie op bandenslijtage. De kwaliteit en het volume van de gebruikte materialen behouden de uitstekende wintergrip van de band, zelfs bij intense temperatuurveranderingen of na vele kilometers. Het brandstofverbruik van het voertuig is aanzienlijk verminderd door de drastische vermindering van de rolweerstand.
LiveChat
Whatsapp Messenger