FAQ’s : Lees alles over uw auto en zijn techniek

Met welke regelmaat moet ik mijn autobanden vervangen?

Voordat het te laat is!

Er zijn 3 essentiële redenen om uw autobanden te vervangen:

De eerste reden is een wettelijke:
zodra de diepte van uw banden 1,6 mm bereikt en de slijtage-indicator is bereikt, mag u wettelijk niet meer met uw banden rijden.
U kunt beboet worden en uw voertuig kan van de weg worden gehaald.

De 2e reden heeft te maken met de veiligheid:
hoe meer uw banden slijten, hoe langer uw remafstanden op een vochtig wegdek en hoe meer kans u hebt om te slippen bij aquaplaning.
Het is dus zeer belangrijk om uw banden voor deze limiet te vervangen.

De 3e reden is van technische aard:
als u een lekke band hebt, moet een deskundige absoluut de staat van uw banden en de plaats van de lekkage bekijken.
Als de lekkage zich op de flank van de band bevindt, of als er sporen van strepen zijn in de band, dan kan uw band niet meer worden hersteld en moet deze worden vervangen.

Goede banden zijn een garantie voor uw veiligheid en zijn minder duur dan wanneer u een ongeval veroorzaakt.

Denk erom: de band is uw enige contact met het wegdek!

Hoe vaak moet ik mijn bandendruk controleren?

Het is noodzakelijk om de druk van uw banden ten minste een keer om de 2 maanden te controleren om meerdere redenen:

de banden verliezen natuurlijk wat druk.
De tubeless omhulsels zijn weliswaar bijna perfect hermetisch, maar hebben zwakke zones (ventielen, hielen tussen banden en velgen).
Het is ook mogelijk dat uw rijgedrag (herhaaldelijk op stoepranden rijden...) dit natuurlijke verlies accentueert.

De banden kunnen het hoofd bieden aan trage lekken.
U bent tegen een stomp voorwerp gereden, uw ventiel is sneller beschadigd dan voorzien, u bent uw ventieldoppen kwijt, er is een nagel of schroef in het loopvlak van de band terechtgekomen.
Allemaal voorvallen die de grootste aandacht vergen.

De temperatuurwijzigingen doen de afmetingen van de luchtmoleculen variëren.
Uw winterbanden hebben dus meer lucht nodig, want de temperaturen zijn lager dan in de zomer wanneer de luchtmoleculen uitgezet zijn.

Wij raden u aan om uw bandendruk regelmatig te laten nakijken in een servicestation of een garage om zo vroeg mogelijk potentiële problemen aan uw banden vast te stellen en uw bandendruk overeenkomstig aan te passen.

Waarom slijten mijn banden zo snel?

Meerdere factoren werken de slijtage van uw banden in de hand:

  • Het vervoerde gewicht: hoe zwaarder de vervoerde last (leeg gewicht van de wagen + lading), hoe meer de banden moeten dragen en dit gewicht moeten temperen.
  • Het gebruikte parcourstype: rijden in de stad en in de bergen vergt meer van banden (versnellingen, wijziging van richting, remmen) dan rechtdoor rijden tegen een constante snelheid op autosnelwegen.
  • De rijstijl: hoe ruiger uw rijstijl is, met schokken of brutale bewegingen, hoe meer u uw banden belast.
  • De staat van uw rijtrein (schokdempers, remsysteem, parallellisme, staat van de kogelgewrichten, de uitbalancering van uw wielen, de druk van uw banden...). Een nieuwe wagen verbruikt dus minder banden dan een slecht onderhouden wagen.
  • Het seizoen, het model en het merk van banden dat op uw wagen is gemonteerd: hoe zachter het rubbermengsel, hoe sneller uw bandenstel zal slijten.

Al deze factoren samen zorgen ervoor dat uw autobanden sneller of minder snel slijten. Deze slijtage evolueert met de tijd, zoals u wel al hebt begrepen.

Waarom zijn mijn banden zo duur?

Veel automobilisten stellen zich de vraag: "maar hoeveel kosten mijn banden?"

Of u nu zomer- of winterbanden hebt, of banden voor alle seizoen, het is zeer ingewikkeld om een antwoord te geven zonder verdere inlichtingen.

Er zijn immers meerdere factoren die de prijs van uw banden doen variëren:

  • uw velgdiameter.
  • de afmeting en maat van uw banden.
  • het gewenste merk.
  • het gekozen bandprofiel.
  • het seizoen van uw banden.
  • Of u een verzekering voor uw banden kiest, of het risico zelf wilt dragen.

Kortom: u hebt het al begrepen, een band kan enkele euros of meerdere honderden euro's kosten.

Het is beter om uw banden op onze site te kopen om zeker te zijn dat u correct wordt geadviseerd en dat u niet teveel tijd verlies om het antwoord te krijgen op al deze vragen.

Zijn de sneeuwkettingen verplicht?

Sneeuwkettingen zijn bedoeld (zelfs voordat ze verplicht zijn) om uw veiligheid te garanderen in extreme weersomstandigheden met sneeuw of ijs.

Dankzij uw sneeuwkettingen behoudt uw wagen de controle in alle omstandigheden.

Het rijden in de winter of in de bergen hoeft geen stress te veroorzaken.

Het is dus zeer belangrijk dat u zich uitrust met sneeuwkettingen voordat u vertrekt.

De wet is zeer uitdrukkelijk: de uitrusting is niet verplicht, tenzij een signalisatie dat vereist.

U moet uw kettingen in uw koffer bewaren, want in bepaalde zones zijn de kettingen verplicht.

Kan ik de maat van mijn banden wijzigen of gelijk welke maat op mijn wagen monteren?

U komt een wagen kopen en u wenst de bandenmaat of de velgmaat te wijzigen.

Dat is in bepaalde omstandigheden mogelijk. U doet dat zo:

  • neem uw oorspronkelijke bandenmaat.
  • Ga naar onze tabel met overeenkomstige maten waar u alle homologaties kunt zien.
  • Geef een lijst van alle mogelijke gehomologeerde maten.
  • Zodra u uw nieuwe band gekozen hebt, kunt u controleren of deze compatibel is met uw huidige wielen of uw nieuwe velgen.
  • Afspraak op onze site om uw banden of volledige wielen te vinden.

Wat uw eerste motivatie ook mag zijn (een nieuwe look geven aan uw auto, een wintermontage vinden of besparen), BandenLeader begeleidt u en vindt gehomologeerde oplossingen voor u.

Opgelet, u moet altijd goed vertrekken, niet met uw huidige banden, maar met de bandenmaat die door de fabrikant van uw wagen is gehomologeerd. Denk er ook om de snelheidsindici te respecteren en uw oorspronkelijke banden te monteren.

Wat is een montage van oorspronkelijke banden?

De oorspronkelijk gemonteerde banden werden door de automobielfabrikant voor uw wagen geselecteerd bij het ontwerp, de bouw en de homologatie van uw wagen.

Alle andere gemonteerde banden zijn dus niet oorspronkelijk, maar wellicht gehomologeerd.

Dit betekent dat de maat op uw wagen mag worden gemonteerd zonder gevaar of risico voor de bestuurder en de passagiers.

Wat is een oorspronklijke uitrusting voor de banden van mijn wagen?

De oorspronkelijke montage (of de oorspronkelijke uitrusting) verwijst naar de maat, het merk en het model van banden die op uw auto waren gemonteerd toen hij nieuw werd geleverd.

Het is niet verplicht om de oorspronkelijke bandensoort te behouden.

De volgende markeringen delen u mee of een band ontwikkeld is of werd voor deze of gene wagen (de markeringen staan vermeld op de flank van de banden en op de productfiches):

  • Banden Alfa Romeo: flankmarkering AL
  • Banden Aston Martin: flankmarkering AM8, AM9, AMS, AM
  • Banden Audi: flankmarkering AO ,RO1, RO2, B, EZ
  • Banden Bentley : flankmarkering B, B1, BC, BL
  • Banden BMW: flankmarkering *, M3
  • Banden Citroën: flankmarkering SI
  • Banden Chrysler: flankmarkering C1
  • Banden Ferrari: flankmarkering F, K1, K2, K3, KA
  • Banden Fiat: flankmarkering G1
  • Banden Ford: flankmarkering FI, FO
  • Banden Honda: flankmarkering DZ
  • Banden Jaguar: flankmarkering JRS, J
  • Banden Lamborghini: flankmarkering L
  • Banden Lancia: flankmarkering LZ
  • Banden Lotus: flankmarkering LS
  • Banden Mazda: flankmarkering DZ, EZ
  • Banden McLaren: flankmarkering MC, MC1
  • Banden Maserati: flankmarkering K1, K2, K3, KA
  • Banden Mercedes: flankmarkering MO, MO1, MOE, G1, EXT
  • Banden Mitsubishi: flankmarkering MZ
  • Banden Opel: flankmarkering OP
  • Banden Porsche: flankmarkering N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
  • Banden Renault: flankmarkering G1, RE
  • Banden Seat: flankmarkering SE
  • Banden Subaru: flankmarkering CZ
  • Banden Suzuki: flankmarkering SU
  • Banden Toyota: flankmarkering DZ, MZ
  • Banden Volkswagen : flankmarkering VO, V0, VW, G

Als u van banden verandert, moet u banden van dezelfde soort op eenzelfde as monteren om trillingen of een onstabiel rijgedrag te vermijden.

Wij raden voor sportieve en high-performance wagens aan om banden te gebruiken met deze specifieke, oorspronkelijke markeringen

Waarom moeten de ventielen worden vervangen?

Een bandventiel in goede staat garandeert dat uw banden hun druk behouden.

In de loop der jaren en volgens het aantal kilometers, slijt het rubberen ventiel.

Het is dus zeer belangrijk om dit te vervangen als u uw banden vervangt.

De metalen ventielen zijn op zich bestand tegen meerdere jaren rijden.

Maar bij het vervangen van uw banden, moet uw monteur de goede dichting van het ventiel controleren.

Hoe weet ik welke bandenmaat ik nodig heb?

De bandenmaat staat vermeld op de flank van uw banden.

Daar vindt u alle nuttige gegevens om uw banden correct te vervangen:

  • de breedte (uitgedrukt in millimeter)
  • De hoogte, ook serie genoemd (uitgedrukt in %)
  • de velgdiameter (uitgedrukt in duim)
  • de belastingsindex
  • de snelheidsindex

Bijvoorbeeld: 225/45R17 94W komt overeen met:

  • bandbreedte: 225
  • serie: 45
  • diameter: 17
  • belastingsindex: 94
  • snelheidsindex: W