Klik hier om te zoeken

Banden voor cross-/trialmotoren kopen

BandenLeader.be biedt u een bijzonder ruime keuze aan banden in het assortiment "banden voor cross-/trialmotoren" aan. Wij houden de prijzen van onze concurrenten in de gaten en passen ons systematisch aan de laagste prijs aan, zodat u van de beste prijzen kunt profiteren.

Gratis levering bij aankoop van minstens 1 motorband op onze website.

Om veilig motorcross of trial te beoefenen en je kansen om te winnen te vergroten, maken goede kwaliteitsbanden onderdeel uit van de onmisbare motoraccessoires. Deze uitrusting is essentieel voor de goede hanteerbaarheid van uw tweewieler, omdat zij degenen zijn die verbinding met de grond maken. Om je te helpen ze te kiezen, heeft Bandenleader.be voor jou een aantal praktische tips en trucs die u in deze koopgids over cross-/trialmotorbanden zult ontdekken.

Hoe herken je motorcross-/trialbanden?

Nieuwe banden voor motorcross en trial worden gekenmerkt door de aanwezigheid van noppen op het oppervlak van het loopvlak. Het zijn deze rubberen hobbels die het mogelijk maken om zich goed aan de weg te hechten, ongeacht het technische karakter hiervan. Om een motorcrossband te onderscheiden van een enduroband, hoeft u alleen maar de grootte van de van de noppen te bekijken. Die van banden die over het algemeen worden gebruikt voor motorcross en trialrijden zijn groter. Het is echter niet ongewoon dat motorrijders hun crossmotoren met endurobanden uitrusten. Dit bieden met name een betere grip op de hoeken.

Wanneer moet een motorcross/trialband worden vervangen?

Zelfs als je de beste banden hebt gekozen en ze hebben een goede levensduur, kan het vervangen van de banden een nodig zijn in twee gevallen: als ze versleten zijn en als ze meerdere keren lek zijn geweest.

Uw banden zijn versleten

Als algemene regel geldt dat de levensduur van banden voor motorcross of triakl 4 jaar is. Maar, als je regelmatig rijdt, zullen de banden waarschijnlijk veel sneller verslijten.

Het eerste waar u rekening mee moet houden bij het beoordelen van de mate van slijtage van uw banden is de conditie van de noppen. Als ze aan het einde volledig afgerond zijn, betekent dit dat je rubber versleten is. Ook wanneer uw noppen ernstig beschadigd zijn(of na elkaar beginnen los te komen), dient u na te denken over het zo snel mogelijk vervangen van uw banden. Het gebruik van banden met afgeronde of ontbrekende noppen stelt u bloot aan min of meer ernstige risico's, afhankelijk van het type terrein waarop u rijdt, vooral in de bochten. Ongeacht het merk banden, de directe gevolgen van deze vormen van slijtage beteket meestal het verlies van grip op de banden. De Remblokken kunnen hun rol niet meer uitoefenen en dit verlengt de remtijd. Het zal het ook moeilijker voor u maken om controle te houden over je motor.

Verkleuring en scheurenzijn ook tekenen van slijtage van een motorcross/trialband. en dat hij vervangen moet worden. Deze tekenen zijn te zien wanneer het rubber oud is of wanneer deze is voor langere tijd onder slechte omstandigheden is opgeslagen. Scheuren in het profiel verschijnen meestal aan de basis van de noppen. Maar ze strekken zich geleidelijk uit naar de zijkanten van de band. Wat de verkleuring betreft, manifesteert het zich als een vervaging van de zwarte kleur van de band, die vervolgens grijs wordt.

Alle banden die deze tekenen vertonen kunnen barsten als u ze intensief blijft gebruiken.

Bovendien, wanneer u merkt dat de slijtage van uw banden onregelmatig is, d.w.z. dat bepaalde onderdelen meer beschadigd zijn dan anderen, dient u meteen aan vervanging denken. Uw veiligheid staat op het spel! Het is raadzaam om de voor- en achterbanden samen te vervangen voor de beste rijervaring.

Na enkele lekkages

Aangezien motorcross en trial meestal op ruw terrein of terrein met hindernissen worden beoefend, komen lekkages vaak voor. Heel vaak, wanneer een kleine lekkage op een goede band minder ernstig is, is het mogelijk om de lekkage te repareren en het nog een tijdje te gebruiken. Echter, na meerdere lekkages en dus meerdere reparaties, is de beste oplossing om onaangename verrassingen te voorkomen om uw banden te vervangen. Dit geldt ook als je motorcrossbanden hebt die met een binnenband werken.

In sommige gevallen kan het zelfs nodig zijn om een band te vervangen na een enkele lekke band (wanneer de lekkage te groot is bijvoorbeeld).

Wat zijn de criteria waarmee u rekening moet houden bij de keuze van uw motorcross/trialbanden?

Het kiezen van de juiste motorcross-/trialbanden is cruciaal voor goede prestaties en voor uw veiligheid.

Bandenmaten

Het is belangrijk dat de nieuwe banden die u voor uw motorfiets kiest, voldoen aan de afmetingen die worden aanbevolen door de fabrikant. Het gebruik van over- of ondermaatse wielen wordt sterk ontmoedigd, omdat het nadelige gevolgen kan hebben voor het rijgedrag van de motorfiets. Om problemen te voorkomen, kiest u eenvoudigweg banden die dezelfde maat hebben als uw originele banden(als dit de eerste keer is dat u van banden verwisselt)

U vindt deze informatie op de zijkant van uw oude banden. Ze worden over het algemeen als volgt gepresenteerd: 140/80-18 70 M. Deze verschillende waarden vertegenwoordigen respectievelijk :

  • De breedte van de band in millimeters;
  • De verhouding tussen de hoogte van de zijwand van de band en de breedte ervan;
  • De diameter van de band uitgedrukt in inches ;
  • De belastingsindex gevolgd door de snelheidsindex (hier 70 M).

Als u om redenen van gemak besluit om banden te kopen met andere maten dan uw originele banden, let er dan echter op om niet te ver van het origineel af te wijken. Zorg ervoor dat u voorafde juiste informatie krijgt om uit te vinden in hoeverre de verandering van maat mogelijk zal zijn.

Het type terrein waarop u vaak rijdt

Om ten volle te kunnen genieten van elk van uw volgende motoruitstapjes, moeten uw nieuwe banden noodzakelijkerwijs worden aangepast aan het type terrein waarop u het vaakst rijdt Als u gebruik maakt van banden die niet zijn aangepast aan uw favoriete terrein, zullen ze snel verslechteren en zult u gedwongen zijn om ze snel te Vervangen.

Dus, als je veel op droge grond rijdt, zul je harde rubbers moeten kiezen om te kunnen rijden zonder problemen. Aan de andere kant, als je het grootste deel van de tijd op natte wegen rijdt, dien je zacht rubber te kiezen. Hierdoor heeft u een goede grip en kunt u het gedrag van uw motor onder controle houden.

Er zijn ook gemengde banden, niet te zacht of te hard, die zich zeer goed aanpassen aan alle soorten van terrein. Je kunt ze gebruiken ongeacht je niveau.

Tot slot zijn er ook motorcrossbanden die speciaal zijn ontworpen om te presteren in de modder. Als u vaak op modderige rijdt, zijn dat de banden waar je naar moet kijken. Ze zijn te herkennen aan de MS (of M+S) markeringen die ze op hun flank dragen.

Aarzel niet om in geval van twijfel advies te vragen aan ervaren motorrijders en racefanaten. U kunt ook contact met ons opnemen voor meer informatie.

De homologatie;

Motorcross en trials zijn off-road disciplines die niet worden beoefend op wegen die openstaan voor het verkeer. Als u echter om een of andere reden met uw tweewieler op deze wegen wilt rijden, dan moet u FIM goedgekeurde uitrusting kiezen. Deze markering is vaak te vinden op de zijwand van een enduroband.

Bij gebrek aan FIM goedkeuring kunt u banden kiezen met een DOT nummer. Ze zijn ook toegestaan op wegen die openstaan voor het verkeer.

Hoe monteert u uw motorcross/trialbanden?

U hoeft zich geen zorgen te maken over de montage van dit type banden van topmerken die u bij Bandenleader.be hebt gekocht. Naast de bandenverkoop, stellen wij u ons netwerk van professionele partners ter beschikking. Meer dan 4500 garages staan tot uw dienst verspreid over heel Frankrijk. Het enige wat je hoeft te doen is de professional kiezen die het dichtst bij u in de buurt is, zodat deze de ontvangst van uw bestelling, het monteren van de banden met de juiste luchtdruk en het balanceren op zich kan nemen. Deze service wordt u aangeboden tegen de beste prijzen.

Wat moet u onthouden? Bij de keuze van de juiste banden voor motorcross of trial is het belangrijk dat u rekening houdt met een aantal factoren zoals de afmetingen van uw originele banden en het type terrein waar u vaak over rijdt. Controleren op goedkeuring is ook belangrijk als u af en toe wilt rijden op wegen die open zijn voor het verkeer. Bij Bandenleader.be kunt u een keuze maken uit de catalogi van een erkende fabrikant zoals Pirelli. De Pirelli Scorpion Rally STR en Pirelli Scorpion MX Extra X modellen zijn daar perfecte voorbeelden van. Bestel ook volgens uw behoefte een Dunlop (zoals de Dunlop Geomax MX51 Medium Terrain), Michelin-of Maxxis-band.