Zoeken op afmeting

Aantal koordlagen en lastindex van de band

Wat is een koordlaag van een band?

Om de weerstand van de band te verbeteren, is de structuur van de band van groot belang. De koordlagen zijn laagjes textiel (kevlar, nylon, polyester) die het karkas van de band vormen en radiaal van hiel naar hiel lopen. Ze worden op strategische plekken in de band geplaatst.

  • De koordlagen staan in direkt contact met de hiel om wrijving met de velg te voorkomen.
  • Bovenop de dubbele rubberlaag die de binnenband voor Tubeless banden vervangt.

Sommige banden hebben koordlagen die diagonaal gekruist op elkaar liggen. Dit is het kenmerk dat de diagonale structuur (koordlagen met hoeken van 55 graden) van de radiale structuur (koordlagen met hoeken van 45 graden) onderscheidt.



Tegenwoording zijn er veel minder banden met een diagonale structuur dan banden met een radiale structuur, behalve voor enkele specifieke gevallen.

Dankzij de technologische vooruitgang en de uitvinding van synthetische vezels zijn de gebruikte materialen voor koordlagen goed ontwikkeld.

De lastindex/aantal koordlagen, genoteerd op de wang van de band, geeft aan wat het maximum gewicht is dat de band kan dragen met de aanbevolen spanning voor de band.

De lastindexen van personenauto's hebben cijfers, terwijl de lastindexen van bedrijfsvoertuigen op alfabetische volgorde geklasseerd zijn (de letters in de buurt van Z geven aan dat de band heel sterk is en dus meer spanning en gewicht aankan).

Voordat de lastindex bestond, werd de weerstand van de band gemeten aan de hand van een koordlaag index, of het aantal koordlagen in de band. Hoe groter het aantal koordlagen, des te steviger was het karkas van de band.

Tegenwoordig geeft de lastindex niet het preciese aantal koordlagen aan, maar de weerstand die gelijk is aan de voormalige diagonale koordlagen.

De meeste personenautobanden hebben maar één of twee koordlagen. Bedrijfsautobanden met een constructievoertuigindex (10, 12 of 14 koordlagen) hebben vaak maar twee of drie koordlagen of een ijzeren laag.

Omdat, over het algemeen, personenautobanden een standaard gewicht dragen staat er soms geen lastindex op de wang van de band, of alleen de letters SL (standard load).


Europees correspondentiesysteem voor lastindex en maximale druk/ personenauto
LastindexSymboolMaximale spanning
Standaard gewichtSL2.45 bars
Extra gewichtXL2.8 bars
Europees correspondentiesysteem voor lastindex en maximale druk/ bedrijfsvoertuig
LastindexKoordlaagindexMaximale spanning
B42.45 bar
C63.35 bar
D84.35 bar
E105.30 bar
F126.30 bar

LiveChat
Whatsapp Messenger