Klik hier om te zoeken

Online runflatbanden kopen

Met runflatbanden rijdt u zonder zorgen. De "runflat"-technologie zorgt ervoor dat u ondanks een lekke band 80 km lang met een snelheid van 80 km/u kunt rijden. Alleen voertuigen met "Run Flat"-goedkeuring kunnen met dit type banden worden uitgerust. De "run flat"-benaming verschilt per fabrikant: ZP bij Michelin, RFT en EXT bij Bridgestone, HRS bij Hankook, DSST bij Dunlop, SSR bij Continental … Op onze website kunt u uw zoekopdracht starten door het vakje "RUNFLAT" aan te vinken. Dit type band is voorzien van zijwanden die zijn versterkt in vergelijking met een klassieke band. Hierdoor kan de band het voertuig blijven dragen en sturen, ondanks het volledige of gedeeltelijke spanningsverlies.

In alle bedrijfstakken zijn de afgelopen jaren buitengewone innovaties doorgevoerd. De autowereld bevindt zich niet aan de zijlijn van deze ontwikkeling. Na de antilekagespray is de trend nu richting anti-lekagebanden. Ja, er zijn tegenwoordig runflat-banden die nog kilometers kunnen rijden, zelfs als ze lek zijn. Maar is dat niet slechts een commercieel argument? Hoe herken je ze? Wat zijn de belangrijkste criteria voor de juiste keuze van dit type band? BandenLeader.nl vertelt je alles over deze banden die het rijgedrag ingrijpend kunnen veranderen.

De runflat-band, lekbestendig

Je vindt ze onder verschillende namen: runflat-banden (of run-flat of runflat), selfsuporting runflat-banden, MOE-band, dragende zijwandband... Om je ondanks een lekke band te laten rijden, zijn ze voorzien van een hiel en versterkte zijkanten om het gewicht van het voertuig zonder luchtdruk te dragen. De hiel die met de rand van de velg is verbonden, komt niet los, zelfs niet als het rubber is doorboord.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn runflats daarom geen lekvrije banden.

De voordelen van runflat-banden

Een van de redenen waarom automobilisten voor dragende zijwandbanden kiezen, is de grotere veiligheid die ze genieten tijdens het rijden. Met dit type band op jouw wielen heb je de volledige controle over jouw auto, zelfs bij plotseling drukverlies. Met een runflat-band kun je zonder angst meer dan 80 km rijden met een maximale snelheid van 80 km/u. Dit is meer dan genoeg om snel een monteur te vinden die je kan helpen. Het is altijd beter om terug te kunnen keren naar een garage dan zelf je band te moeten verwisselen aan de kant van een weg, ver overal vandaan.

Het andere voordeel van een runflat-band is dat je geen reserveband of anti-lekspray nodig hebt.

De zwakke punten van dit type band

Het eerste wat we runflat-banden kunnen verwijten, is de aanschafprijs, die doorgaans 20 tot 25% hoger ligt dan die van conventionele modellen. Het is ook duurder om te monteren, en niet alle garages zijn uitgerust om het op voertuigen te monteren.

Een ander ding dat we jammer kunnen vinden, is dat runflat-banden niet gerepareerd kunnen worden. Zodra ze lek zijn, wordt sterk aangeraden ze niet meer te gebruiken. Je moet dan dus gewoon nieuwe kopen. Als je meer informatie wilt over lekke banden, volg dan onze gids.

Ten slotte is de runflat-band, vanwege zijn zeer stijve zijkant, minder comfortabel dan een conventionele band, hij genereert iets meer geluid en stevigheid op de weg.

Hoe herken je runflat-banden?

Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de aanduidingen "Run Flat", "RFT" (wat staat voor Run Flat Type) en R/F die de overgrote meerderheid van de fabrikanten op hun kant aanbrengen.

Om het verschil te zien, kiezen sommige fabrikanten ervoor om aangepaste markeringen te gebruiken voor hun runflat-banden. Dit is de reden waarom er verschillende namen zijn. Hier zijn er een paar:

  • Run On Flat gebruikt door Dunlop en Goodyear;
  • ZP (Zero Pressure) bij Michelin;
  • Continental SSR of Self Supporting Runflat;
  • EMT of Extended Mobility Tire van Goodyear;
  • MOE of Mercedes RunOnFlat Extended bij Mercedes;
  • DSST (Dunlop Self-Support Technology) ...

Als je bovendien op de zijkant van een band een inscriptie vindt zoals SST (Self Supporting Tyre), Euforia (bij Pirelli), EXT, MOE (Mercedes), weet dan dat het inderdaad een runflat bandenmodel is.

Hoe kies je een runflat-band?

Je kiest niet zomaar een conventionele band. Je moet zelfs nog voorzichtiger zijn als je naar een model met een bepaalde technologie kijkt. Afmetingen, laad- en snelheidsindexen en je rijgedrag kunnen helpen.

De door de fabrikant aanbevolen afmetingen

Elk model heeft unieke kenmerken die op de zijkant zijn aangegeven. Deze omvatten hoogte, breedte en diameter. De technische specificaties van het model dat je kiest, moeten dezelfde zijn als die van de originele banden.

Weet je hoe je deze informatie kunt vinden? Bekijk het opschrift van je huidige banden. Je vindt een reeks letters en cijfers in de volgende vorm: 205/55R16 91V In dit voorbeeld vertegenwoordigt 205 de breedte in millimeters, 55 de hoogte van de zijkant uitgedrukt als een percentage van de breedte en 16 de diameter van de velg in inches.

Het gewicht en de maximale snelheid ondersteund door de band

De belasting- en snelheidsindex geven respectievelijk informatie over de belasting en de maximale snelheid die een band kan verdragen.

Let voor je eigen veiligheid op deze twee instellingen. Inderdaad, het kiezen van runflat-banden met een te lage belasting of snelheidsindex verhoogt het risico op klapbanden en ongevallen (vanwege verminderd rijcomfort). Bovendien riskeer je boetes de auto niet is uitgerust met een band met de juiste belastings- en snelheidsindex.

Op de zijkant van het originele model staat ook informatie over deze indexen. Als we kijken naar ons vorige voorbeeld, worden ze respectievelijk weergegeven door het nummer 91 (d.w.z. 615 kg) en de letter V (d.w.z. 240 km/u).

Kies banden die een goede grip op de grond bieden

Banden reageren verschillend, afhankelijk van of er op droge, natte, besneeuwde, gladde of ijzige grond wordt gereden. Op droge wegen zijn zomer- of vierseizoenenbanden het meest geschikt.

Als de temperatuur daalt, wordt de grip op de grond die een traditionele band biedt vaak onvoldoende. Gelukkig zijn er runflat-banden die speciaal zijn ontworpen om zich aan te passen aan natte en besneeuwde omstandigheden. Dit zijn winterbanden die gemakkelijk te herkennen zijn aan de twee markeringen M+S (Mud and Snow) en 3PMSF (sneeuwvlok omgeven door 3 bergtoppen). Ze hebben een bijzondere sculptuur waarmee ze snel water kunnen afvoeren en zich perfect kunnen aanpassen aan de winterbodem. Dankzij hun specifieke lamellen rijden ze zonder te glijden op ijzig asfalt en in de sneeuw.

Onze selectie runflat-banden

Er is een veelvoud aan runflat-banden op de markt. Om makkelijker voor je te maken, hebben de bandenexperts van Bandenleader.nl referentiemodellen uit onze catalogus geselecteerd. Bovenaan deze pagina vind je een aanbod. Voor meer resultaten vult je je maat in de selector bovenaan de pagina in. Vergeet niet het vakje runflat aan te vinken.

VEELGESTELDE VRAGEN

In dit gedeelte van onze uitgebreide gids voor runflat-banden hebben we enkele veelgestelde vragen van automobilisten geselecteerd.

Hoe weet ik of mijn auto kan worden uitgerust met een runflat-band?

Niet alle voertuigen zijn geschikt voor een band met ondersteunende zijwanden. Alleen auto's die met deze bandenmodellen zijn ontworpen en geleverd, kunnen het gebruiken. Ze zijn uitgerust met een TPMS of SSPP (drukregelsysteem). Zo kunnen drukverliezen onmiddellijk worden gedetecteerd.

Kan ik mijn runflat-banden vervangen door conventionele modellen en vice versa?

Ja, het is mogelijk deze om te wisselen. Houd er rekening mee dat er een antipunctiedispositief aanwezig moet zijn.

Kan ik twee traditionele banden aan de voorkant monteren en degene met Run Flat-technologie aan de achterkant?

De combinatie van deze twee soorten banden op dezelfde montage is verboden.