Zoeken op afmeting

Aanpassen van de bandenspanning aan de snelheid

Wist u dat het aanpassen van de bandenspanning voor het rijden met hoge snelheid heel nuttig is? Normaal gesproken hoeft niemand in Europa de bandenspanning aan te passen aan de snelheid omdat de wegvoorschriften de maximale snelheid beperken.

Voor de meest gewaagden onder ons zullen we echter een aantal dingen uitleggen.

Omdat de banden een zware last moeten dragen, ondervinden de wangen van de banden vervormingen en het loopvlak buigt door bij contact met de weg.

Bij een hoge snelheid onstaat er deflectie

Ingenieurs gebruiken de term deflectie (doorbuiging) om het verschil aan te geven tussen de onbelaste straal (wanneer er geen gewicht op de band rust) en de statisch belaste straal (wanneer de band een normaal belast voertuig draagt).

Hoe hoger uw snelheid, hoe meer de banden zich vervormen en een doorbuiging van het loopvlak vertonen. Dat wil zeggen, hoe sneller een automobilist rijdt, des te meer deflectie of vervorming de band doorstaat. Zodoende verlaagt de draagcapaciteit van het voertuig bij een hoge snelheid.

Om u een goede veiligheid en een optimale performance van uw voertuig te garanderen, moet de bandenspanning aangepast worden aan de snelheid waar u normaal gesproken mee rijdt.

Welke bandenspanning voor welke snelheid?

We nemen het voorbeeld van een standaard band met afmetingen 215/50R17 91W, waarbij het aantal rotaties ongeveer 520 per kilometer is. Bij 50km/h, is het aantal rotaties ongeveer 7 per seconde. Wanneer de snelheid verhoogd wordt naar 240 km/h, kan het aantal rotaties tot wel 35 per seconde stijgen. Dit zorgt voor een doorbuiging van de band bij elke 28 miliseconden. Hoe hoger de snelheid, hoe meer de band vervormt.

De ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) heeft geconstateerd dat deflectie een belangrijke invloed heeft op de banden, en dat het beheerst moet worden om automobilisten niet in gevaar te brengen tijdens het rijden met hoge snelheid.

De ETRTO adviseert daarom om de bandenspanning aan te passen aan uw snelheid. Bij het rijden met hoge snelheid wordt aanbevolen om een hogere bandenspanning te hanteren dan wordt aangegeven op de wang van de band.

Indicaties voor het aanpassen van de bandenspanning aan uw snelheid.

Als basis neemt u de aanbevolen spanning voor uw banden door de fabrikant, deze spanning moet worden aangepast op basis van uw snelheid. In dit voorbeeld, is de door de fabrikant aanbevolen spanning 2.4 bar voor een 215/50R17 91W band, deze spanning dient 0.10 bar verhoogd te worden bij elke snelheidsverhoging van 10 km/h.

Behalve als u een Formule 1 rijder bent, kunt u niet bij elke snelheidsverhoging van 10 km/h de bandenspanning veranderen. Plan dus van te voren de benodigde spanning voor uw banden.

+10km/h = verhoog de spanning met +0.10 bar

Terwijl de snelheid toeneemt, vermindert de draagkracht, oftewel de lastindex aangegeven op de wang van de band, 5% per 10km/h, en dit totdat de snelheid is verhoogd met 30km/h.

+10km/h = -5% van de draagkracht

In het voorbeeld heeft band 215/50R17 91W een standaard lastindex, en kan dus 761 kilo dragen. De draagkracht vand deze band is verlaagd naar 570 kilo als hij op een auto gemonteerd is die met een snelheid van 270 km/h rijdt.










LiveChat
Whatsapp Messenger